Rutin för att stänga av vattnet

Vid lägenhetsrenovering och liknande kan du behöva stänga av vattnet. Detta måste hanteras enligt nedan.

Vattenavstängning får inte hanteras av lägenhetsinnehavaren själv eller hantverkare som anlitas av lägenhetsinnehavaren (se dock undantag nedan). Detta beror på att det dels är svårt att hitta rätt avstängning (vi har haft problem med felaktiga avstängningar och störningar i uthyrd lokal) dels att efterarbete måste göras för att inte andra lägenheter ska drabbas av problem. Detta innebär att alla är skyldiga att rätta sig efter följande:

Variant 1 - om du har hjälp av firma som styrelsen har överenskommelse med

Denna variant finns för närvarande inte då styrelsen ser över denna hantering.

Variant 2 - alla övriga fall

I övriga fall ska vår förvaltare Jakobsen Properties användas. Det lättaste (och billigaste) är att planera in avstängningen i anslutning till fastighetsteknikerns ordinarie rond hos oss som sker var 14:e dag. På det sättet undviker du reskostnader och det blir ett mer effektivt timutnyttjande. Stäm av med Jakobsen Properties och bestäm med dom vad som ska göras felanmalan@jproperties.se

Om du inte kan lägga avstängningen enligt ovan får du beställa avstängning hos JP. Detta görs genom beställning på Jp minst en vecka innan avstängningen skall utföras (samma mail som ovan).

Du står själv som lägenhetsinnehavare för alla kostnader i samband med avstängningen oavsett om den görs när JP är här eller om avstängningen beställts för annan tidpunkt. Priset är 550 kr/timme för arbete + 390 kr för resa (om tekniker måste åka hit speciellt för avstängningen).

Om du har några frågor till oss i styrelsen om detta eller om du har synpunkter på hur JP har hanterat avstängning eller fakturering för arbetet kan du kontakta oss på styrelsemailen: styrelsen.grinden@gmail.com

Slutligen:

Glöm inte att meddela alla grannar om avstängningen i god tid. Du kan använda följande mall: